2. dag i New York - museumsdag

Mandag d. 11. september 2023

Hjørnet af Bryant Park

I dag startede dagen med solskin, men vi skulle ikke være udenfor, vi skulle på museum - for Sabina havde tigget og bedt om at få lov til at komme på det Naturhistoriske Museum for at se dino-skeletter.

Vi gik ad Broadway til Central Park og op igennem Strabewerry Field, stedet hvor John Lennon hyldes. Han blev skudt lige uden for parken ved Dakota bygningen.

Strawberry Field

Det var varmt og meget fugtigt idag.

Vi kom frem til museet og købte indgang. Museet er kæmpe stort så vi skulle lige danne os et overblik. Det vi hovedsagligt ville se var dinosauer. Og jeg skal love for at vi fik set dem.

Man regner med at de er store, bevares. Men at de var SÅ store, havde vi altså ikke regnet med.
Ud over dinoerne besøgte vi også en masse andre udstillinger, og udstillingen med mineraler var virkelig smuk. Glimmer-sten til den store guldmedalje.

Vi var der i mange timer og var derfor glade, da vi endelig kom udenfor i solen igen. Der var koldt derinde.

Vi gik ned til Columbus Circle, hvor vi fandt det frokoststed, som jeg havde googlet mig frem til.
Dejlige sanwiches.

På hjemvejen gik vi over Times Square, samtidig med at himlen begyndte at trække sig sammen og blive sort. Kulsort!

Vi købte lidt knas og drikkevarer og satte os op på den overdækkede tagterasse. Og så begyndte det ellers at rumle i skyerne - og der gik ikke længe før der først kom et vildt blink, og et øredøvende skrald. Lynet knaldede ned i en bygning tæt på, og vi fik testet vores synkrone hoppe-reflekser.
Der gik ikke så lang tid, så gik vi ned på vores værelser for en slapper. Sabina havde siddet i sofaen på deres værelse og filmet uvejret.
Hun fik taget videoer med blink og skrald, og slukkede derefter for filmen. Sekunder efter slår et lyn ned i Empires lynafleder, lige for øjnene af hende - efterfulgt af et brag så hele sofaen rystede. Det havde været både skræmmende og utrolig fascinerende. Ærgeligt at hun ikke fik det på film.
Klokken 19 mødtes vi igen til aftensmad på en italiensk restaurant, The Ragtrader, lige ved siden af hotellet. God mad i hyggelige omgivelser.

Vi sluttede aftenen af med endnu en tur på taget.
Det er den 11. September i dag og det markeres med søjler af lys, der hvor Twinn Towers stod.
Det er lidt tungt at være turist på sådan en tragisk dag, men vi holdte os væk fra Lower Manhattan og Ground Zero. Det var i øvrigt også lukket af her på dagen for Memorial Services for de efterladte. Derfor tog vi i modsatte retning og gik på museum.

Lånt billede for at vise lyssøjlerne.

Mit billede fra terassen

Dagen er slut, vi skal tidligt op i morgen, da vi skal på bustur til de andre boroughs i New York City.